Monday, December 17, 2012

Apa Hidup Ini?

   
    Saya pernah terfikir, Apa sebenrnya objktif untuk kita hidup di dunia ni?? kadangkala, saya lalai dengan apa benda yang  benar dan yang palsu. saya bezakan yang benar dengan yang benar dan yang palsu dengan yang palsu. lalai?? adakah ia sebahagian daripada sikap lalai saya? mungkin ya, dan mungkin tidak. dan persoalan ini juga la yang membuatkan saya selalu terfikir, yang mana sepatutnya jawapan untuk saya. 
    Aman? bagi kamu aman itu apa?, lebih senang perkataan aman ini digambarkan dengan suasana sesuatu keadaan dan tempat, mengenai kesenangan seseorang, dan mungkin lagi tepat, sesuatu yang senyap. Hidup perlukan keamanaan, saya tertarik melihat orang sekeliling kerana mereka sentiasa kelihatan faham dan tahu bagaimana menggunakaan perkataan AMAN ini.
    Diri saya?? acap kali perkataan ingin tahu, apa sebenrnya objkti untuk kita hidup dalam dunia ini? 
Aman? perkataan ini juga yang selalu bermain di minda saya, bagaimana menggunakaan AMAN ini dengan sebaik-baiknya?.
    Saya pernah terfikir, jika 2 perkara ini tiba-tiba sahaja lenyap dalam dunia ini, mungkin saya la orang yang paling bertuah dalam dunia ini, dan merasakan dunia ini seperti kepunyaan saya. orang-ornag ramai pula yang sentiasa pandai dan bijak menggunakaan 2 perkara sebelum ini pasti akan merasakan mereka adalah orang yang paling bodoh,rugi, dan hidup tanpa arah.
    Keinginaan. saya hidup seperti anak lembu yang baru dilahirkan, tidak tahu apa benda di hadapan, tidak tahu bagaimana menggunakan fungsi badan yang sepatutnya, dan tidak tahu apa kenapa saya dilahirkan. keinginaan ini la yang selalu membuatkan saya merasa diri ini seperti terumbang-ambing.
    Kesedaran, saya sedar ,setiap nafas yang dilahirkan di dunia ini pasti ada objktif untuk  mereka dilahirkan. dan mereka mahukan keAMANan. diri saya sendiri, saya bertanya, kenapa saya selalu berfikir dan mempersoalkan 2 perkara ini sedangakn 2 perkara ini sudah lama wujud dalam dunia ini. 2 perkara ini lah yang buat saya seperti benci pada diri sendiri.
     Melihat kesenangan, ketawa, tangisan, setiap nafas di depan saya pasti akan membuatkan saya seperti saya sudah tidak layak lagi untuk terus berdiri di depan mereka. seinci demi seinci pemandanagn mata ini seperti mengundur, fikiran akan kosong dan cuma dipenuhi dengan 2 perkara ini.
     Saya bingung dengan keadaan hidup saya, 2 perkara ini telah buat saya seperti saya lah orang paling belakang dalam dalam setiap nyawa di bumi ini. saya sentiasa perlukan pertolongan dalam setiap inci hidup saya.

    

No comments:

Post a Comment